levitra bijwerkingen cialis bula kamagra kopen in de winkel kamagra forum kamagra jelly kokemuksia viagra farmacia kamagra gel australia kamagra tjejer levitra eller cialis cialis rezeptfrei levitra online uk viagra nettbutikk cialis new zealand cialis erfahrungen viagra online nz viagra for sale nz hva er kamagra kamagra oral jelly opiniones kamagra effekt viagra virkning levitra generico precio cialis efectos secundarios
ugg schuhe canada goose herren canada goose sale parajumpers jacke barbour jacke woolrich jacken ugg schweiz canada goose jacke parajumpers schweiz parajumpers outlet barbour schweiz canada goose schweiz
canada goose jas nep moncler jas heren canada goose jas moncler jas woolrich jas dames canada goose sale peuterey jassen parajumpers jas woolrich jas moncler jas dames canada goose jas parajumpers jassen moncler muts belstaff jas moncler jas duvetica jas peuterey jas
 ¬ MENU
 O MNIE

 WSPÓLDZIALANIE SZKOLY Z RODZINA W ZASPOKAJANIU POTRZEB PSYCHICZNYCH UCZNIÓW

 ZAGROZENIA JAKIE NIOSA MEDIA. JAK MOZEMY CHRONIC PRZED NIMI DZIECI I MLODZIEZ

 TEST UZALEZNIENIA OD TELEWIZJI

"Wspóldzialanie szkoly z rodzina w zaspokajaniu potrzeb psychicznych uczniów"

Czlowiek zyje w okreslonym srodowisku spolecznym, jest od niego uzalezniony a równoczesnie je ksztaltuje.
Skladnikami srodowiska sa ludzie z którymi dany osobnik ma bezposrednia stycznosc, na których oddzialywuje i którzy na niego oddzialywuja.
Podstawowe srodowisko dla dziecka w wieku szkolnym to rodzina, szkola i grupy rówiesnicze.
Nie ma zadnych watpliwosci, ze rodzina stanowi dla dziecka najlepsze naturalne srodowisko rozwojowe, dzieki mozliwosciom zaspokajania jego potrzeb. Potrzeba to odczuwalny brak do którego zlikwidowania dazy organizm. Potrzeby dziela sie na biologiczne i psychiczne. Te pierwsze sluza utrzymaniu równowagi biologicznej organizmu z otoczeniem, natomiast funkcja potrzeb psychicznych polega na utrzymaniu równowagi psychicznej z otoczeniem.

Ze wzgledu na stosunek do otaczajacego swiata mozna wyodrebnic szereg potrzeb psychicznych takich jak:
  • Potrzeba bezpieczenstwa
  • zyczliwosci
  • ciepla
  • milosci
  • czulosci
  • dominacji
  • osiagniec
  • potrzeba poznawcza
oraz cala grupe potrzeb spolecznych np. identyfikacji z rówiesnikami, poszanowania praw osobistych i samourzeczywistnienia.

Poczawszy od niemowlecia dziecko w trakcie swego rozwoju psychicznego przejawia szereg potrzeb, które zaspokajaja rodzice. Zaspokajanie potrzeb zalezy od postaw rodzicielskich. Pewne postawy sprzyjaja zaspokajaniu potrzeb inne je utrudniaja. Zarówno zaspokajanie jak i niezaspokajanie wplywa na zachowanie dziecka i ksztaltuje jego osobowosc. Z chwila pójscia dziecka do szkoly zaspokajanie niektórych potrzeb moga przejac nauczyciele. W tym momencie pojawia sie nowe zagadnienie - potrzeba wspólpracy rodziców z nauczycielem w ciagu calego okresu szkolnej edukacji dziecka. Mówiac o wspóldzialaniu szkoly z rodzina nauczyciel musi zdawac sobie sprawe, jakie potrzeby dziecka zaspokajaja przede wszystkim rodzice, a w jakich przypadkach rola wiodaca przypada szkole. Nauczyciel musi wiedziec, ze nie ma takich potrzeb psychicznych które moze zaspokoic tylko szkola lub tylko dom. Jezeli wiec zarówno srodowisko rodzinne jak i szkola zaspokajaja potrzeby psychiczne uczniów , musi byc mowa o szerokiej wspólpracy szkoly z rodzina. Jednym z podstawowych warunków powodzenia tej wspólpracy jest wzajemna , dobra znajomosc

nauczyciel <--> uczen <--> rodzice

Przewazaja sytuacje takie, ze nauczyciel ma wiecej mozliwosci dokladnego poznania ucznia i jego potrzeb oraz srodowiska rodzinnego.
Sa jednak przypadki takie, ze wzajemne poznanie ze wzgledów badz to niewlasciwych postaw rodzicielskich , badz niewlasciwego podejscia nauczycieli jest utrudnione i potrzeby psychiczne ucznia, zaspokaja wówczas srodowisko rówiesników co prowadzi prawie zawsze do niewlasciwego uksztaltowania osobowosci.
Nauczycielom i rodzicom nie powinno zabraknac wysilków na rzecz kontaktów partnerskich i musza pamietac, ze troska o wychowanie i wyksztalcenie dzieci jest celem nadrzednym. Drugim warunkiem dobrej wspólpracy szkoly i rodziny jest wzajemne oddzialywanie tych srodowisk na siebie. Jesli oba te srodowiska cechuja wlasciwe postawy , jezeli uczen widzi, ze rodzice i szkola dzialaja zgodnie , to z powaga traktuje zalecenia i rodziców i nauczycieli. Jest psychicznie zrównowazony , osiaga to na co go stac. Ksztaltuje sie u niego mocna , stabilna osobowosc.
Jezeli natomiast w srodowisku rodzinnym lub u nauczycieli sa postawy niewlasciwe, musi natychmiast rozpoczac sie oddzialywanie jednego na drugie w chwili ,gdy dziecko rozpoczyna szkolna edukacje.
Tym oddzialywaniom sluza spotkania i rozmowy. W kazdej rozmowie nauczyciel powinien poruszac potrzeby dziecka wynikajace zarówno z fazy rozwoju biologicznego jak i z niewlasciwych postaw rodzicielskich.
Rozmowy nalezy prowadzic tak, aby ojciec lub matka dochodzili do tego , czego dziecko od nich potrzebuje.
Nalezy unikac zakazów , nakazów czy pokazywania swej wyzszosci, bo takie dzialanie nie spowoduje zmiany postaw rodziców. Punktem wyjscia jest wywolanie aktywnosci rodziców a nie pozostawienie ich w roli biernego sluchacza zasypanego gradem pojec i informacji. Postawa aktywna umozliwia zmiane postawy wobec dziecka i rozpoznanie wszystkich jego potrzeb To juz szybko i automatycznie wywoluje osiagniecie celu najwazniejszego - zmiane zachowania dziecka.
Caly ten proces trwa w czasie . od nas zalezy dlugosc trwania tego procesu. Dlatego nie mozna unikac kontaktu z domem, nie mozna pewnych negatywnych zachowan pozostawiac samemu sobie , bez analizy ich przyczyn, nie mozna czekac, ze dziecko wyrosnie i zrozumie. Ponadto stosowane sa metody posrednie, mianowicie wspólprace domu ze szkola mozna prowadzic poprzez Poradnie Wychowawczo Zawodowa. Zatrudnieni tam specjalisci z latwoscia rozpoznaja jakie potrzeby dziecka sa niedostatecznie przez rodziców lub nauczycieli zaspokajane. Konkretne wskazówki ulatwia i rodzicom i nauczycielom dalsza prace z uczniem. Musimy przy tym pamietac , ze dziecko, które wychowywane bylo w atmosferze pozbawionej milosci i akceptacji uwaza, ze takie same bariery stawia nauczyciel, który spedza z dzieckiem duzo czasu codziennie. Utozsamia nauczyciela podswiadomie z rodzicami. Psycholog w poradni jest osoba ,, trzecia " przed która dziecko przy umiejetnym postepowaniu ,,otwiera sie " Jest to wiec czesto jedyna okazja aby dowiedziec sie ,jakie potrzeby tego dziecka nie zaspokaja ani dom ani szkola. I wówczas musi rozpoczac sie uswiadamianie rodziców, nauczycieli i wzajemna wspólpraca. Zaczac nalezy od wychowania dzieci. Kazde dziecko ma prawo do milosci, opieki i pomocy ze strony rodziców, ale nalezy pamietac, ze od dziecka równiez trzeba wymagac. Chcialam zwrócic uwage i proponowac metode porozumiewania sie z dzieckiem, co sprawia, ze staje sie ono bardziej samodzielne. Metoda ta zwana jest ,,aktywnym sluchaniem". Jak sluchac, zeby dzieci chcialy rozmawiac. Sa trzy metody: przegrana dziecka, przegrana rodzica i metoda bez porazek. Metody bez porazek moga byc wykorzystywane takze we wszelkich miedzyludzkich sytuacjach konfliktowych a takze w relacji rodzice i nauczyciele. Konflikty towarzysza kazdemu czlowiekowi, który zawodowo obcuje z innymi ludzmi ale to nie konflikty sa destrukcyjne ,ale sposoby ich rozwiazywania. Konstruktywnie rozwiazane wzmacniaja wspólprace i dobre relacje. Pozwólmy stronom konfliktu powiedziec o co chodzi. Pytajmy o potrzeby i oczekiwania. Wazne jest, by rozwiazanie konfliktu bylo wygrana obu srton. Bardzo goraco polecam te metode wszystkim rodzicom i wychowawcom. Pamietajmy, jezeli ciagle mówimy dziecku, ze jest zle, czy sie zle zachowuje to faktycznie takim sie staje.

Literatura:

  1. Thomas Gordon- Wychowanie bez porazek. Instytut wydawniczy PAX 1991r.
  2. Rodzice i nauczyciele o sztuce komunikowania sie-. Biuletynu Wydaw. Klubu Nauczyciela 2000r.
  3. A. Jurkowski, Z. Putkiewicz, J. Strelau - Podstawy psychologii dla nauczycieli W- wa PWN 1975r.

opracowala Elzbieta Glowacka

Copyright (c) 2002 Matematyk. All rights reserved.